fredag 26 september 2014

Vecka 39

I måndags fick eleverna som vanligt ny läsläxa. Istället för att traditionellt gå genom läsläxan som vi ibland gör, utgick vi denna gång från bilderna. Barnen fick därefter fantisera och skriva om vad som händer på bilden. Denna gång skrev vi om vad som händer när roboten Omega trycker på knappen. Eleverna var ivriga och hade många fina idéer om både falluckor, hemliga lönngångar och explosioner. Det blev intressanta berättelser då de på dator parvis skrev ihop en historia och ritade bilder till. 





 

 

Denna vecka har vi också fått bli mera bekant med vår lärarstuderande Annette. Hon inledde sin fem veckor långa praktik i måndags och här nedanför kan ni läsa ett brev från henne.


Hej! 
Nu har det äntligen blivit dags att börja min praktik hos Rävarna. Jag har kommit till världens bästa klass! Tack Christel och alla 22 elever att jag får vara med er. Jag heter Annette Björling, är 42 år gammal, har 2 barn som är 6 resp. 8 år samt en hund som heter Västa. Vi bor i Åkers Styckebruk. Jag läser 4:e terminen på grundlärarutbildningen F-3 på högskolan Dalarna, på distans. Vi har fått i uppdrag att planera och genomföra ett tema i undervisningen. Jag har planerat temat: Vispen. 
Genom temat vispen får jag en koppling till elevernas vardag, eftersom de flesta har någon form av erfarenhet till den hemifrån. 
Målet med temat utgår ifrån kunskapskraven i läroplanen Lgr 11
  • Eleven kan ge exempel på enkla tekniska lösningar i vardagen. 
  • Eleven gör en bild av sin uppfinning.
  • Muntlig presentation av sin uppfinning inför klassen.
  • Eleven kan beskriva hur vispen har förändrats över tid.
  • Beskriva en enkel näringskedja, gräset blir till mjölk.
  • Förstå att smör är tillverkat av grädde och hur det går till. 
  • Utifrån tydliga instruktioner utföra en undersökning.
  • Jämföra egna och andras resultat.
  • Eleven dokumenterar sina undersökningar med hjälp av olika uttrycksformer och kan använda sig av sin dokumentation i diskussioner och samtal.
I måndags inledde jag temat genom att diskutera vad teknik är. Jag hade med mig en låda med föremål som har med teknik att göra. Några exempel: brödrost, skruvmejsel, visp, nycklar, lego, medicin, diskmedel och hundbajspåsar. Teknik är något som används eller tillverkas i ett bestämt syfte för att underlätta för människan. Lektionen var rolig, för eleverna visade stort intresse och engagemang. Alla fick prova på att vara uppfinnare och komma på en uppfinning och sedan presentera den för klassen, vilket alla klarade av galant. Det var jätteroligt att se. 

På måndag kommer nästa lektion i mitt tema om vispen. Då ska vi möta flera olika sorters vispar och se hur den har förändrats genom tiden. 

Kram Annette





 

 




Vi säger varmt välkommen till vår klass Annette! Det ska bli riktigt roligt och spännande att följa ditt tema om vispen!

Trevlig helg önskar alla Rävar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar